Saturday 3 November 2012

Bolehkah berniaga tanpa modal?

Ini soalan cepu emas yang sering ditanya oleh mereka yang amat teringin jadi businessman dan dalam masa yang sama tak ada duit untuk memulakan perniagaan.

Kalau nak tahu jawapnnya adalah: 'YA'

Buktinya, saya sendiri telah lakukannya. Saya mula berniaga dalam keadaan:


  • Tidak ada langsung duit simpanan dalam akaun bank. Hidup kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Keadaan ini membuatkan saya tak ada wang sendiri untuk dijadikan modal.
  • Tidak ada rumah sendiri. Asyik sewa rumah orang saja dan tolong bayar installment tuan punya rumah. Ini juga membuatkan saya tak boleh gunakan rumah sebagai cagaran untuk mendapatkan pinjaman.
  • Tak ada harta pusaka yang diwariskan. Tanah yang ada dikampung hanya sekangkang kera kepunya arwah bapak dan rumah didiami oleh ibunda tercinta. Kalau nak berebut sesama saudara lelaki dan perempuan, masing-masing akan hanya dapat membina jamban sebanyak 2 pintu seorang. Kalau nak dicagarkan tanah pada bank untuk dapatkan duit, kenalah lalokkan seluruh adik beradik dahulu untuk persetujuan mereka
  • Tak ada saudara mara yang kaya. Abang-abang dan adik yang ada cukup sekadar menyara kehidupan keluarga masing-masing. Jauh lagi untuk mengadakan simpanan. Apalagi untuk meyimpan dan diberikan pada saya untuk berniaga...mimpi di siang harilah jawabnya.
  • Kad kredit yang ada boleh digunakan maksimum sebanyak 5 ribu saja. Tak cukup untuk sara kehidupan dan juga sebagai modal untuk membina perniagaan. Mana nak cukup!
  • Tidak bekerja dengan kerajaan. Ini membuatkan saya tidak layak buat pinjaman peribadi pada bank rakyat. Isteri juga tak kerja. Siapa nak kasi pinjam?
  • Tidak ada kenalan dari kalangan 'Along'. Ini membuatkan hilang keberanian memimjam wang pada mereka untuk memulakan perniagaan.
  • Tak pernah ikuti kursus MARA. Langsung tak ada peluang untuk buat pinjaman perniagaan. 
Cukuplah semua yang saya senaraikan di atas untuk menyatakan bahawa kriteria punyai modal tidak dimiliki oleh saya ketika terjun secara kamekaze menjadi "Pendekar Usahawan" bagi menjalankan perniagaan "Pest Control".
Namun dengan keadaan itulah saya buat terjunan maut dan menjalankan perniagaan sehingga menjana pendapat jutaan ringgit dalam tempoh kurang dari lima tahun. Dalam tempoh itu juga saya buka lagi satu perniagaan juga dalam keadaan tidak ada modal. Perniagaan itu juga kini menjana jutaan ringgit sehingga sekarang.
Tentu ramai yang nak tahu macam mana saya buat, macam mana saya cari duit dan apa yang ada pada saya yang membuatkan saya perolehi semua itu? Kalau semua nak tahu apa yang saya ada, anda juga memilikinya. Malah mungkin anda lebih hebat daripada saya cuma tidak pernah diguna pakai lagi selama ini.
Apa yang saya pakai? cuma tiga perkara penting:
  1. Kawan
  2. Kejujuran
  3. Keazaman
  4. Keyakinan
Itu saja peralatan berniaga saya. Anda juga ada semua itu. Jadi kenapa saya boleh buat sedangkan anda tak boleh buat? Barangkali anda cuma tak tahu macam mana nak pakai dan bila nak pakai, kalau anda nak ilmu itu berkawanlah dengan saya....insyallah akan saya perturunkan.

9 comments:

  1. berminat untuk berubah..
    email sy amriomar23@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Sy pun berminat. .email sy..raziz_pdrm@yahoo.com

    ReplyDelete
  3. Sy pun berminat. .email sy..raziz_pdrm@yahoo.com

    ReplyDelete
  4. Saya berminat nak buat biz pest control.. Sila beri tunjuk ajar.. Saya perlukan mentor. 0.194.0000625

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. saya berminat jutahmaju@gmail.com 0139022580

    ReplyDelete
  7. sya berminat .. m.sabri0307@gmail.com

    ReplyDelete