Sunday 7 July 2013

kaya sebab tanam cili

Pekerjaan sebagai ope­rator pengeluaran sebuah kilang suatu ketika dulu tidak banyak memberi peluang kepada­nya untuk hidup bermewah dalam memenuhi tuntutan hidup.
Bertahun-tahun me­ngerah keringat, namun gaji yang diterima sekitar RM650 sebulan sekadar cukup makan dan memenuhi keperluan asas.
Namun, semuanya berubah sebaik menyertai Projek Ladang Kontrak bersama Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dengan mengusahakan varieti Cili Kulai yang mendapat permintaan baik di pasaran.

Siapa sangka, rezeki Arshad Mokri, 41, bertambah berkali ganda hasil kegigihannya mengusahakan ladang Cili Kulai hingga memperoleh pendapatan RM60,000 hingga RM70,000 bagi setiap kali tuaian hasil di ladang.
Bergelar usahawan, dia kini mampu tersenyum lebar dan melupakan kepayahan hidup lama kerana pendapatan diperoleh lebih daripada mencukupi untuk menampung kehidupan keluarga.

Tidak lupa akan kisah silamnya, dia mengakui projek pertanian penanaman Cili Kulai mengubah hidupnya hingga mampu menggajikan pekerja untuk menguruskan ladang berkenaan.

“Pada mulanya saya menanam Cili Kulai kira-kira 30 batas. Projek berkenaan bermula pada tahun 2008 yang dilakukan secara kecil-kecilan.

“Saya kemudian me­nyertai Projek Ladang Kontrak bersama FAMA pada 2009 dan keluasan tanah ditingkatkan kepada 0.4 hek­tar,” katanya.

Usahanya meningkatkan keluasan tanaman berbaloi kerana pendapatan daripada penanaman Cili Kulai untuk fasa kedua menghasilkan pendapatan RM5,000 hingga RM7,000 sebulan.

“Ketika itu saya masih peringkat kenal dan belajar. Saya mempelajari mengenai Cili Kulai termasuk mendalami penyakit tanaman berkenaan.

“Pada fasa ketiga penanaman cili saya dipantau FAMA dan Jabatan Pertanian, selain mereka memberikan galakan termasuk peluang berkursus,” kata­nya.

Ilmu yang ditimba membuahkan hasil berganda kerana projek untuk fasa ketiga menghasilkan pendapatan RM25,000 se­ekar.

“Dari situ, Jabatan Pertanian sekali lagi memberikan kursus. Saya diperkenalkan dengan teknik penanaman sayur yang lebih mesra alam menggunakan baja organik.

“Kualiti Cili Kulai dihasilkan semakin baik dengan penggunaan 100 peratus ‘Natural Farming’, manakala FAMA membeli hasil sebanyak 0.6 hektar,” katanya.

Katanya, Program Pe­ngukuhan Bekalan Melalui Ladang Kontak terus ke Pasar Tani mempermudahkan pemasaran Cili Kulai.

“Saya beruntung kerana FAMA menawarkan harga yang baik kepada peserta Ladang Kontrak. Biarpun harganya turun, tapi FAMA membayar pada harga tinggi.

“Buktinya ketika musim banjir tahun lalu, saya menerima bayaran RM10 sekilogram bagi Cili Kulai yang dijual,” katanya.

Katanya, musim hujan menjadi ancaman kepada penanaman Cili Kulai kerana tanah menjadi basah dan daun gugur.

“Cili Kulai mengeluarkan hasil selepas 120 hari. Peringkat penanaman selama 40 hari, diikuti proses pendebungaan pada hari ke-60 dan hari ke-120 adalah peringkat memetik buah.

“Hasil buah berkualiti pada peringkat pertama hingga kedua dan akan menurun pada peringkat ketiga disebabkan pembajaan sudah berkurangan menyebab­kan kualiti cili menurun dan mengecil,” katanya.

Katanya, dia bernasib baik kerana mengambil peluang menyertai sektor pertanian bersama rakan sekampung, selain menerima peruntukan baja dan kursus dari Jabatan Pertanian.

“Ketika itu pilihan utama saya adalah penanaman cili dan saya puas hati dengan hasil dikeluarkan, meskipun berdepan cabaran besar sekiranya diusahakan secara sambil lewa.

“Apabila dapat hasil dan dijual kepada pembeli, itulah saat paling indah dan memberi kepuasan diri. Paling teruja apabila duit yang diterima tidak pernah terputus,” katanya.

Perancangan masa depan, dia berharap dapat mempertingkatkan pe­ngeluaran cili, selain mempraktikkan sistem pengairan titis di kawasan ladang.

“Saya berharap dapat menggunakan ‘sprinkler’ dan kaedah ‘drip tape’ iaitu pengairan titis. Sekurang-kurangnya ada kitaran pe­ngairan lebih sistematik, sekali gus menjimatkan kos,” katanya.

29 comments:

  1. saya pun tengah mencuba ini..hehehee

    ReplyDelete
  2. Sy skg dh mula tanam cili secara fertigasi tp pringkat permulaan hanya 100 pokok shj..tp cili ni sensitive sgt ler..camne nk elak daun jd krinting dn baja ape yg paling bgus??

    ReplyDelete
  3. saya baru jer nak berjinak jinak dgn tanaman cili ni...nak lengkapkan ilmu dulu..

    ReplyDelete
  4. Saya pon nak buat.tapi tak tau macam mana..helpppp

    ReplyDelete
  5. Bijak ni... Boleh dipratikan...terbaik.

    ReplyDelete
  6. Sy pun berminat nak tanam cili. Tpi sy tak cara dan sluran yg btul mcm mana nak nak beemula.
    Ada spe2 yg boleh dan bantu guide sy..
    Carol 0183801598

    ReplyDelete
  7. boleh saya tahu bagaimana saudara mengawal seranga perosak,, dan apakah baja organik yang saudara gunakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mohon hubungi saya untuk baja organik yg sesuai dgn cili 018-978 4345

      Delete
  8. ada lbh baik ikutilh kursus yg dianjurkn oleh jbtn pertanian....luangkn ms sdikit untuk cr ilmu.bila sebut tnam cili nmpk midah tp bila tanman kn jgkitan psti gru kepla....bnyk kn kenl psti penyakit tnh dan cra mngatasinya.

    ReplyDelete
  9. ada lbh baik ikutilh kursus yg dianjurkn oleh jbtn pertanian....luangkn ms sdikit untuk cr ilmu.bila sebut tnam cili nmpk midah tp bila tanman kn jgkitan psti gru kepla....bnyk kn kenl psti penyakit tnh dan cra mngatasinya.

    ReplyDelete
  10. Usahawan makanan mmg menguntungkan klau kna gayanya....
    Bagi mereka yg serius dalam mengembangkan perniagaan,akaun semasa syarikat merupakan satu kemestian.untuk membuka account semasa memerlukan introducer.insyaAllah saya membantu usahawan2 yg memerlukan introducer.boleh lawati blog saya.credit pada owner blog.terima kasih.

    ReplyDelete
  11. As slm...ada tak no tel bahagian pemasaran cili kulai..sy di taiping

    ReplyDelete
  12. En arshad biasa berurusan dgn siapa (fama) bagi tujuan pemasaran cili kulai

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum...kalau disekitar besut dengan siapa saye boleh berurusan? Terima kasih

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum...kalau disekitar besut dengan siapa saye boleh berurusan? Terima kasih

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum En arshad, klau sekitar johor bahru n kota tinggi, siapa yg boleh saya rujuk utk pasaran lada merah n hijau. Tanaman saya Baru mengeluarkan hasil n saya memerlukan pasaran utk tanaman tersebut.terima kasih ..

    ReplyDelete
  16. Saya mencari sesiapa yang berminat ttg penanaman Cili d Kuantan.saya mempunyai Tanah d Jaya Gading.boleh contact saya 0148230105

    ReplyDelete
  17. seronok nye...minat sgt.tp belom ada kesempatan

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Mohon tunjuk ajar dan batuan bagi saya yang baru hendak bermula ...

    ReplyDelete
  20. Mohon tunjuk ajar bagaimana untuk memulakan penanaman cili ini.. jika blh sy ingin memulakan dengan kecil kecilan sahaja dahulu..kepada siapa blh saya rujuk untuk mengetahui lbh lanjut tentang penanaman ini.

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum..saya pun sedang berjinak jinak tanam cili padi setakat ini 1000 pokok sebagai permulaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cili ape yang tuan tanam and location?

      Delete
  22. Masih tanam cili skrng..apa perkembangan terkini?

    ReplyDelete
  23. Salam.... En don.... Tanam cili di kawasan mana ea.... Saya sedang mencari tempat untuk belajar tentang selok belok penanaman cili kulai..... Saya di seremban... N sembilan.....

    ReplyDelete
  24. Salam.... En don.... Tanam cili di kawasan mana ea.... Saya sedang mencari tempat untuk belajar tentang selok belok penanaman cili kulai..... Saya di seremban... N sembilan.....

    ReplyDelete