Sunday 16 December 2012

jadi kaya cara Abdul Rahman b. Auf

Beliau seorang yang kaya sebelum Islam lagi.
 Dan beliau adalah antara 8 orang pertama yang memeluk Islam.
 Lepas Islam, beliau bertambah kaya. Masa hijrah, beliau tinggalkan semua hartanya di Mekah.
Zaman dulu bukan macam sekarang. Mana ana bank akaun, saham dan berbagai.
Semuanya secara harta berbentuk fizikal.

Masa sampai di Madinah, Nabi S.A.W. mempersaudarakan dengan kaum Ansor yang paling kaya. Sahabat Ansor offer dia harta dan isteri. Tapi beliau tolak. Beliau tanya, tunjukkan padanya pasar dan dia memulakan perniagaannya di Madinah.

Bisnesnya berkembang maju. Menewakan bisnes-bisnes orang Yahudi di Madinah!

Hebatnya Abdul Rahman bin Auf... Beliau bukan sahaja kaya, tapi beriman. Hartanya yang banyak tak pernah menenggelamkannya dalam kekayaan. Beliau tak pernah tertipu dengan dunia.

Kerja-kerjanya di tengah malam ialah pergi cari peniaga-peniaga. Dia tanya setiap peniaga, ada tak sesiapa yang berhutang dengan setiap peniaga semalam. Kalau ada, dia akan langsaikan hutang bagi pihak orang yang berhutang tanpa diberitahu bahawa Abdul Rahman lah yang langsaikan hutang... MasyaAllah...

Berapakah kekayaan beliau? 
Ada diberitakan, pernah beliau berdagang di Syam (Syiria), dan bawa balik hasil-hasil dagangannya dengan 700 ekor unta. Setiap unta bawa penuh makanan dan harta hasil perniagaan.

Yang saya rasa sangat kagum, walaupun sibuk dengan bisnes, Abdul Rahman bin Auf sentiasa solat 5 waktu dibelakang Rasulullah!... Aduh... terfikir juga... besar sangatkah bisnes aku ni sampai solat berjemaah pun tak cukup 5 waktu?!

 strategi perniagaan abdul rahman
Abdul Rahman B Auf pernah ditanya: Apakah strategy perniagaannya sehinggakan menjadi hartawan yang terkemuka pada zaman itu?
Jawabnya:
  1. Aku tidak pernah menolak keuntungan walaupun sedikit…
  2. Aku tidak pernah melambatkan penjualan barangan daripada yang meminta…
  3. Aku tidak menjual secara tangguhan bayaran…
Apa yang dimaksudkan mengikut pendapat saya:
  1. Jangan menolak rezeki walaupun sedikit pun. Adakalanya kita terpaksa menurunkan keuntungan perniagaan kita untuk sesetengah target market. Dengan itu, keuntungan masih kita dapat… rezeki masih berpihak kepada kita walaupun sedikit.
  2. Percepatkan segala urusan jual beli. Percepatkan segala layanan pelanggan. Terbukti dari zaman dulu sehingga zaman kini, kelajuan dan kepantasan menangani perniagaan akan memberi pulangan yang tinggi.
  3. Cash transaction only

Antara perniagaan Abdul Rahman Bin Auf adalah menjual unta. Beliau mempunyai satu strategi sehingga mendominasikan pasaran unta, dimana pada sebelum itu pasaran dimiliki oleh usahawan-usahawan Yahudi.
Strateginya? unta-unta beliau dijual pada harga cost price (harga kos)- tiada untung! Semua yang ingin membeli unta akan pergi ke Abdul Rahman b Auf.

Tiada untung dalam menjual unta? Habis tu, macam mana nak berniaga?
Apabila ditanya, jawabnya…
Keuntungan tidak diambil dari hasil penjualan unta. Unta dijual pada harga kos. Tetapi, keuntungan diambil dari menjual “tali pengikat unta”. Di situlah datangnya keuntungan. Diceritakan bahawa tali-tali yang dijual adalah cantik dan bermacam-macam warna.
Hebat! 

No comments:

Post a Comment