Sunday 30 December 2012

Gasoline Salt Water


Anda mungkin pernah terdengar tentang jurutera bernama John Kanzius, yang berjaya membangunkan bahan api alternatif dari garam. 

Kanzius menemui kaedah ini secara tidak sengaja – air garam boleh menjana tenaga dalam kuantiti yang banyak kalau dalam persekitaran yang tepat.

Inovasi Kanzius bermula apabila beliau didiognasis dengan penyakit Leukimia, pada 2003. Beliau menolak untuk menggunakan kemoterapi, sebaliknya cuba membangunkan sendiri alternatif rawatan berdasarkan pengetahuannya dalam sains gelombang. 

Dia bermula dengan mesin RFG (radio frequency generator), mesin industri yang Kanzius ubahsuainya untuk tujuan pemusnah sel kanser.

Tapi, apa kaitan sel kanser dengan bahan api?



Ketika eksperimen, seorang observer terperasan air dalam tabung uji berhampiran meruap. 

Sekiranya mesin RFG boleh membuatkan air meruap, secara teorinya ia boleh diaplikasikan untuk mengasingkan garam dari air laut. 

Ia boleh digunakan untuk desalinize air masin, dan menyelesaikan salah satu masalah dunia yang meruncing. Negara kering seperti Arab Saudi dan Singapura tentu tiada masalah untuk membayar sejumlah wang untuk teknologi pengekstrakan air bersih dari air laut ini.

Dalam eksperimen susulan, sekali lagi menemui satu side effect eksperimen yang mengejutkan . Apabila mengacukan mesin gelombang RFG kearas tabung uji berisi air masin, percikan api mula tercetus. 

Percikan api yang muncul adalah tidak normal, semua orang tahu sifat kimia air laut adalah sangat stabil. Mustahil percikan api boleh terjadi.

Kanzius memulakan sekali lagi eksperimen, kali ini dia meletakkan kertas tisu ke permukaan air. Apabila mesin RFG dipasang, cetusan api mula muncul dari permukaan air dan membakar tisu kertas sampai hangus.

Berita penemuan ini dianggap palsu, mulanya Kanzius dianggap cuba menipu komuniti saintifik. Sekumpulan ahli kimia dari Penn State Universiti tertarik dengan berita ini, kemudian mengulangi kajian dengan menggunakan method serupa, dan dakwaan Kanzius terbukti benar. 

Memang mesin gelombang RFG dan air garam boleh mencetus percikan, dan nyalaan terhasil boleh mencecah 1650’C.  

Soalnya, bagaimana air garam boleh menyala? Sebenarnya, nyalaan tadi adalah nyalaan hidrogen, terbebas dari air garam. Dalam keadaan normal, air garam berada dalam keadaan komposisi stabil antara garam (Natrium + Klorida) dan air (Hidrogen + Oksigen).

Dalam kes ni, gelombang radio dari mesin RFG Kanzius melemahkan kestabilan garam dan air. Ikatan kimia antara unsur garam dan unsur air menjadi lebih lemah disebabkan gangguan ini, dimana atom Hidrogen yang lebih reaktif mula meruap dan dibebaskan.

Proses ini menghasilkan haba. Hidrogen yang dibebaskan inilah diharapkan dapat digunakan sebagai bahan api alternatif kepada petroleum.

No comments:

Post a Comment